Habari Ya Africa

Sunday, January 29, 2006

I Nairobi - igjen!

Nå er det lenge siden jeg har skrevet noe, men vi har vært i Nairobi. KO skulle revidere regnskapet for 4.kvartal, og jeg tok med meg en bok jeg driver og oversetter, og tenkte at nå skulle jeg få god tid og få gjort en helt masse, for nå var det vel helt tomt på gjestehuset.

Der var det fullt! Noen var på vei hjem fra ferie og skulle være der litt, noen skulle på kurs, noen hadde bilen på verksted og måtte bo på gjestehuset til den var ferdig… Kort sagt, jeg fikk ikke oversatt så mye som en bokstav, men vi hadde det veldig kjekt! Fikk tatt en tur på Doormans, men denne gangen sviktet de grovt og var utsolgt for sitronmuffins da jeg kom. Men de hadde Caffe Mocca, og sammen med en karamellostekake var dagen likevel rimelig reddet.

Været var strålende, og bassenget ble flittig besøkt, og hold dere fast: JEG BADET. Har badet i Nairobi bare en gang før denne perioden, synes alltid der er for kaldt der, men denne gangen var det ok, dvs jeg hoppet uti, svømte to runder og føk på land igjen med hakkende gebiss og gåsehud.

Spilte Settlers fire kvelder på rad, men da den samme personen vant hver gang streiket jeg den femte kvelden og gikk ned til en kamerat og hørte på musikk i stedet. (Jeg er verdens dårligste taper).

Vi kom hjem i går, etter tolv timer på veien, da var jeg rimelig lei. Trangt var det også, vi var ni stykker i bilen, pluss to sykler og masse bagasje, det var folk og ting overalt. Da vi stoppet for nte gang på en bensinstasjon fordi noen måtte tisse, så jeg et syn jeg sent kommer til å glemme: En stasjonsvogn med levende høner på taket. De lå stablet tett i tett, bundet sammen oppå en takgrind, hundrevis av dem. De var et sørgelig syn. Jeg tittet inn i bilen, der var det også høner! Tett i tett, satt de, flere hundre der også.

Jeg tenkte at jeg var glad jeg ikke var høne, og at jeg i grunnen hadde ganske god plass i bilen der jeg satt, og at det faktisk ikke var særlig synd på meg!

Alt er relativt! Det er noe jeg visst må lære gang på gang her i Afrika…

1 Comments:

  • At 6:59 AM, Blogger Grete Winther Westrum Løvås said…

    Så det er derfor det ikke har kommet noe nytt her i det siste ja. Er innom og ser etter av og til, sjø :) Stakkars høner forresten...

     

Post a Comment

<< Home