Habari Ya Africa

Friday, December 23, 2005

Lillejulaften

Nå har vi kost oss med gløgg og smaksprøver av julebaksten, og avsluttet med et slag Uno som Lillebror vant med glans. Plastikkjuletreet er på plass, hushjelpas sønn på atten som hjelper til i hagen i juleferien glodde storøyd på den pyntede stasen og trodde nok vi var lettere forstyrret, men han kommenterte det ikke. Ble veldig rørt i dag, da hun kom på jobb hadde hun med fire flotte kranser laget av papirlenker som sønnen på fjorten møysommelig hadde sittet å fargelagt og teipet sammen, det var julegaver til oss som takk for gipsen. Tenk å sitte å gjøre det med en brukket arm!

Dusjet i regnvann hele gjengen etterpå, selv om det er dyrebart... Vannen i kranene er så ubeskrivelig ekkelt for tiden at jeg orker ikke dusje i det. Lysegrønt og stinkende, minner om blomstervann som har stått i vasen alt for lenge. Man sier det er alger i vannet, det er ikke farlig å bruke det, men jeg må si jeg foretrekker det brune skittvannet vi hadde før, det luktet ihvertfall ingenting. Og så er det noe med det at brunt ikke er fullt så ekkelt som grønt...

Naboene har kjøpt seg to perlehøns som lager en ubeskrivelig rar og høy lyd, undres på om de også starter kl fem om morgenen sånn som hanen til de rett over veien. Jeg stapper sov-i-ro i ørene og prøver å stenge lyden ute, med varierende suksess!

Gleder meg veldig til i morgen, dvs jeg gleder meg til å se ungene! De er såå spente, men har lekt seg veldig fint sammen de to siste dagene, har på en måte funnet tilbake til det kameratskapet de hadde da vi kom til Norge sist. De mistet nok noe av det mens vi bodde der for de fant seg hver sine venner og lekte lite sammen. Sist guttene var hjemme gjorde de tre ikke stort annet enn å krangle og slåss, men nå ser det ut til at de får det til igjen, det er deilig.

Vi skal være alene den første delen av kvelden, skal spise ribbe og medisterkaker og pakke opp gavene. Så tusler vi ned til naboen utpå kvelden med litt kaker og knask på fat og tilbringer resten av kvelden med dem, så da blir vi 19 stk for de har gjester fra Norge. Skal bli moro når 19 stk skal gå rundt et 60 cm høyt juletre...

Skal gå og jage Storebror til køys nå, de to andre sover allerede, de var dødstrøtte. Så er det å putte gavene under treet før jeg køyer sjøl, blir tidlige kvelder nå i varmen, jeg blir så sliten når det er så kvelende. Men det kjøles som regel av i tolv-ettiden på natta, så da er det godt å krype under dyna!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home