Habari Ya Africa

Wednesday, December 21, 2005

Hjemkomst...

Kom hjem på søndag, en dag forsinket pga at bilen ikke var ferdig på verkstedet. Den kom altså på lørdag i stedet for på fredag... Ikke noe nytt, og heller ikke noe overraskende var det at det begynte å ryke fra dashbordet i det øyeblikket den kjørte inn porten... Vi byttet bil med Arne, han fikk Landcruiceren og vi tok hans Highlux og resten av hjemreisen gikk greit.

Skulle dusje søndag kveld... ungene hadde "dusjet" i bakgården i vann fra tønnene der. Jeg skrudde på dusjen, vannet luktet vondt... som et akvarium det ikke var skiftet vann i på leeenge. Klatret opp på kvisten, kikket ned i tanken - der lå det en død firfisle - eller det som var igjen av den - og fløt. Ekkelt! Tanken ble tømt, og da vi fikk vann mandag morgen skylte vi gjennom den et par ganger før vi fylte den opp, så nå er den ok! Men vi har ikke vann i dag, da. Håper det kommer i morgen!

Har bakt pepperkaker, kakemenn og banankake og laget smultringedeig. Ribba og medisterkakene skal stekes i morgen, surkålen er i fryseren og riskremen mekker jeg på fredag. Joda, jula nærmer seg! Har fremdeles noen pakker å pakke inn, og så må vi sjekke at det ikke er gått mus i plastikkjuletreet. Naboen kjøpte med seg juletre fra Nbi, en pjusket liten sak en en plastbøtte, tror ikke ungene hadde godkjent det

Tulla går fortsatt i søvne hver kveld, hun begynte på igjen da vi var i Nbi og selv om hun har roet det ned til 1-2 ganger hver natt nå er det slitsomt likevel. Er trøtt!

Gubben er på jakt, kommer tilbake i morgen, de har fått fellingstillatelse på en eller annen antilope, så i morgen får jeg kanskje litt viltkjøtt i fryseren! Det kan vi grille på nyttårsaften.

Det er varmt her nå, ungene må vaskes med kaldt vann etter de har lagt seg om kveldene for å få sove. Jeg er nok litt miljøskadet, for jeg ligger fremdeles med dyne!

Sønnen til hushjelpen, han er fjorten år, hadde brukket armen, fortalte hun da hun kom på jobb på mandag. Javel, svarte jeg, har han fått gips på, da? Neei, de hadde ikke hatt penger til å ta ham til sykehuset, så de hadde dratt litt i den og trodde den var cirka på plass nå, og han gråt ikke lenger pga smertene. Når skjedde det, da, spurte jeg bestyrtet. Tre-fire dager siden. Javel. Jeg skal ikke klage på helseNorge jeg, når jeg ser hvordan tilstandene er her ute... Jeg ga henne penger og beskjed om å få gutten på sykehus, så nå er han gipset og smertefri. Men så tenker jeg på alle dem som opplever slike ting og ikke har noen arbeidsgiver å gå til som kan gi dem penger til sykehus... Joda, har hørt mange skrekkhistorier av nabolegeparet.

Skal gi meg for i kveld, vet ikke helt hvordan min afrikanske dagbok kommer til å funke, men jeg prøver ihvertfall!

1 Comments:

  • At 6:12 AM, Blogger Grete Winther Westrum Løvås said…

    Hei!

    Nå blir jeg jo den første til å kommentere bloggen din jo :) Kommer til å følge med her. Snart ti år siden vi var og besøkte dere i Kenya nå forresten. Da var jo "Tulla" i magen. Det må bety at hun begynner å bli ganske stor nå... Du får hilse Tulla og Gubben og de to guttene!

     

Post a Comment

<< Home