Habari Ya Africa

Thursday, January 05, 2006

Endelig rent vann!

I går fikk vi endelig "rent" vann!!! Dvs så rent som det går an her...

Etter to uker med illeluktende "akvarievann" forsvant vannet fullstendig og kom tilbake igjen etter nesten fire døgn, lysebrunt istedet for lysegrønt, og fullstendig uten lukt. Halleluja!!

Vi har jo ikke orket å bruke algevannet til å vaske oss i, dermed har vi brukt drikkevann til dusjing og spart det vi maktet. Gjett om jeg brukte masse vann da jeg "dusjet" i går, jeg er sikker på jeg øste over meg 20 liter vann, og det er jo en stor forbedring etter å ha rasjonert oss ned til 1 liter vaskevann pr. person! Herlig.

Julen er vel strengt tatt over nå, men jeg har ikke tatt vekk julepynten enda, synes det er så koselig å ha den der. Får se om jeg gjør det i morgen, det er vel egentlig 13. dag jul som er siste frist?

Nyttårsaften feiret vi hos oss sammen med nabolegeparet og to av barna deres som fremdeles er her. Litt annerledes enn i Norge, vi hadde jo ingen raketter, men vi hadde stjerneskudd. Her ønsket de det nye året velkommen med å skru av strømmen i hele byen i 30 sekunder. Det var så flott, for når alle andre lys var slokket var stjernehimmelen bare helt fantastisk vakker.

1. nyttårsdag dro vi på gudstjeneste til Majita. Det tok halvannen time å kjøre dit, gudstjenesten varte i 4 lange, varme timer, så skulle de lage mat til oss, som så¨skulle spises, det tok to timer ekstra, så halvannen times kjøretur hjem igjen... Vi dro hjemmefra klokka 0800 og var ikke hjemme igjen før klokka var 1700. Da var ungene rimelig leie! Bli ikke lett å få dem med på nye gudstjenester etter en slik maratondag... Ihvertfall når de ikke skjønner et ord av hva som foregår i kirka. De har glemt det de kunne av swahili alle tre, ikke så rart egentlig etter tre år i Norge, men veldig synd.

På søndag reiser guttene tilbake til internatet, gruer meg... Det gjør jo de også, men samtidig kan det bli litt kjedelig for dem her og de lengter nok tilbake til kameratskapet på skolen.

Ellers skjer det ikke så mye spennende for tiden, bortsett fra at Perle, skilpadden til ungene, rømte her en dag, men vi fant henne heldigvis igjen ganske fort. De holder jo ikke akkurat racerspeed...

1 Comments:

Post a Comment

<< Home